Sommarkurs

Jaha, har suttit och läst igenom de föreläsningar jag missat. Vad synd att jag missat dem. Jag får tolka powerpointbilderna på egen hand… haha. Ska ju gå, har läst historia, filosofi, litteraturvetenskap, konstvetenskap, visuella studier, modevetenskap, bild och så mycket mer. Borde klara av att tolka bilderna. Kan ju också söka på namnen online och se vad som står. Jag har tre böcker också, men jag avvaktar tills jag varit på min första föreläsning, då ska jag visst få en lunta med material. Imorgon träffar jag min grupp, hoppas det i alla fall. Känner ingen på listan, men vem vet, kan ju finnas något bekant ansikte på kursen. Jag är så dålig på namn. Jag minns sällan mina klasskompisars namn. Jaha. Det är ju inte optimalt att inte ha inkomst en månad. Fattigt värre. Min partner suckade och tänkte bara på att denne måste jobba 150% igen en månad. Stackars, jobbar heltid och sen kommer hem och åker och jobbar på sitt andra jobb på kvällen och helgen. Jag har pluggat så mycket, så jag har inte så mycket energi kvar… jag har dock varit och handlat, planerat blommor och växter i trädgården, rensat ogräs och städat utomhus… jag har gjort någonting i alla fall. Lämnat och hämtat barn på fritids. Sedan har jag varit runt hos grannar och mitt barn har fått be om ursäkt. Min unge har med grannens unge varit runt och lagt sand och vatten i grannarnas brevlådor. Vilken unge! Min partner var riktigt sur på ungen igår… ungen kunde knappt be om ursäkt. Det blev ett tjat utanför grannarnas dörr. Igår var inte alla grannar hemma, så jag tog de andra idag. Men när jag gjorde det var det inga konstigheter. Det var “Förlåt för att jag hällt sand i er brevlåda, jag lovar att inte göra om det. Förlåt.” Suckar. Vilka idéer. Varje gång jag tror ungen sköter sig, blir jag mäkta besviken. Idag har den stått och plockat mina blå blommor. Suckar. Dumma unge. Jag sa åt ungen att inte röra mina knoppar. Sen tänkte jag att det var väl allt för idag. Jag tittar ut i trädgården, där står ungen med sand från sandlådan… på grannens tomt. Jag säger åt mitt barn att gå till sandlådan på gården och att all sand hör hemma i sandlådan. Åter igen säger jag att den inte får gå på grannens tomt, då säger ungen: “Men alla får väl gå på gången?”. Jag upplyser ungen om att trappen är gemensam, men gången är deras. Punkt. Ungen får inte vistas på grannens tomt. Suckar. Kan tro jag har en bebis… dem måste en hålla koll på hela tiden, men den här ungen… uppfinningsrik, testar allt, experimenterar och vem vet… kanske bygger hen fyrverkeripjäser när den kan hemma, när jag minst anar… det gjorde en av våra kompisar tillsammans med en av dennes kompisar… den exploderade i facet på dem. De fick lite brända tummar, men de hade tur att inget mer än föräldrarnas egendom förstördes. Undrar vad min kompis tänkte då… Min andra kompis satte en tändare bakom mig och min tröja tog eld. Ni vet. Barn gör dumma grejer och jag tänker inte berätta detta för min unge… det kan ju sätta griller i ungen. Jag har dock berättat en sak jag gjorde som sexåring, för att ungen ska våga göra fel… vi har alla testat gränser… vissa mer än andra. Min kusin demonterade all elektronik… sen blev hen ingenjör och uppfinnare också. Haha. Att vara förälder är att vara på en berg-och-dalbana. Det är hemskt och intressant på samma gång.

