Så nära, men ack så långt borta

2 tentor från examen. Känns liksom långt bort. Särskilt den ena som är en omtenta. Jag vill inte göra den. Tydligen har många omtenta på den. Hur dumma är universitetet som har salstentor? Känns otroligt omodernt. Jag tycker det borde förbjudas. Om det inte är 1 X 2 frågor. Är det för att hålla potentiella lärare från en lärarexamen, göra dem “obehöriga”? D-a skit dem håller på med. Borde gå att byta ut några kurser. Förstå. Mina kursare har doktorerat. En del är redan lärare sedan flera år utomlands. Vad håller Sverige på med? Låt oss få hemtentor. Varför har vi ens tentor? Ha seminarier bara. Suckar åt det svenska sjuka högre utbildningsväsendet. Sverige klagar på lärarbrist, men om nästan en majoritet ettor och en hel del seniorer inte har klarat tentan, då är det väl fel på kraven? Varför ska jag veta vilket d-a år Trivialskolan var? Så otroligt trivialt. Universitetet är patetiskt. Jag har läst historia, räcker inte det? En 30hp kurs i historia? Fan, borde ju få byta ut en 7,5hp kurs om utbildningshistoria mot historia. Skit samma. Jag tycker inte det är så viktigt att veta när vi införde enhetsskola. För helvete. Varför ska jag kunna sånt utantill? Sverige är fullt av idioter som bestämmer. Sorry, men jag tycker faktiskt det. Jag tycker det räcker med betyg som “deltagit”.

