Ku Klux Klan är inget skämt på lektionerna

En polis har, enligt Aftonbladet, på skämt sagt att ett Ku Klux Klan tåg hade setts, men att det visat sig vara ett Lucia-tåg och senare skickade dem en dementi om att internskämtet inte skulle kommunicerats ut. Hmmm… Jag brukar berätta för mina elever att Circle K hade satt upp sin nya flagga på tre flaggstänger… och att det fick betydelsen KKK och att de bör tänka på sådant när de gör sina egna logotyper, att de kan sättas i nya sammanhang och att de kanske inte vill att något sådant händer. Jag skämtar i alla fall inte om det, även om elementet förekommer på mina föreläsningar.

På tal om Ku Klux Klan, jag gör faktiskt en jämförelse mellan Luciatåg och KKK… i en av mina artiklar. Jag skulle dock inte dra den liknelsen i skolan, men det är klart att tanken finns, dvs. liknelsen mellan klädedräkterna. Särskilt när mediadrev vill göra små vackra svarta barn med kortklippt hår till näthat i en rasistiskt version av Sverige, då känns det som någon försöker utrota svenska traditioner, som faktiskt behövs. Barn behöver få lite magi i sina liv. Låt dem ha det. Alla barn, utklädda till valfri Lucia-tågs-tradition.

Källa:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/30dPL/larm-om-ku-klux-klan-var-internt-polisskamt

