Julentré

Med små medel så var det till slut dags. Jag har smyckat entrén i första steget mot julen. Ville ha något framme till första advent. I år blir det ingen adventsmiddag. Jag orkar inte. Det kostar mycket pengar att åka så långt och jag måste vara pigg nog att göra min tentamen, det skulle inte en adventsmiddag göra mig, dvs pigg. Att träffa människor är konsumerande. Att vara trevlig konsumerar. En vanlig helg utan studier, javisst, men inte nu. Det blir istället studier och vila.

Har haft en kort dag idag. Jag gillar vissa lektioner mer. Vissa lektioner tycker jag det är så roligt att höra hur eleverna tänker och resonerar.

Jag ska snart gå iväg och ha fredagsmys med mitt barn. Den förväntar sig det, varje fredag. Lite egentid med föräldrarna. Fast idag är min partner iväg på julfest med jobbet. Hmm… Så jag har precis ätit middag tillsammans med barnet. Idag hämtade jag, vi åkte och handlade helgens mat och kom hem. Jag började laga mat direkt efter att jag plockat in varorna. Sen, efter middagen, så satte jag mig vid datorn.

Veckan har gått bra. Har haft några misslyckade lektionstillfällen, som jag aldrig kommer göra om. Haha. Ja, det är ju bra jag gör dem på praktiken. Jag gjorde vad min handledare bad mig göra, men tänkte själv att det inte var så smart. Trots att jag frågade så sa den att jag skulle göra så. Men när jag väl gjorde det insåg handledaren att det inte blev så bra och insåg att den inte kommunicerat rätt. Haha. Så kan det vara. Båda insåg att det inte blev bra. Så kan det vara.

En annan incident som hände var att ungarna förlöjligade mitt förnamn. Så lätt att det blir en mans förnamn om man inte kan läsa ordentligt. En elev var ju tvungen att säga det. Det jag blev retad för i högstadiet. Jag bryr mig inte, utan säger bara att det uttalas så här på svenska, men jag heter så här om du använder rätt språk för namnet… och slutligen när den fortsatte så sa jag att den kanske behövde få en repetition av svensk språket. Min handledare tyckte inte jag var tillräckligt skarp, som lät den hållas för länge.

Sen sa någon att jag ljög under genomgången, gissningsvis då de insåg att alla som inte lämnat in och följt instruktionerna ännu inte var godkända på momentet. Då klev handledaren in och tog över en del av lektion och pratade vett med dem som höll på. Vad skulle jag säga? Det är jag som sköter betygsbedömningen för mina moment och jag hade i förväg gått igenom vilka som inte var godkända. Jag bryr mig inte om folk påstår något, när jag själv vet att det inte är sant. Jag reagerar inte. Jag brusar inte upp. Jag skiter i det faktiskt, helt ärligt. Jag är inte deras förälder. Jag tror jag varit lärarvikarie för ofta. Nu är jag ju student och har en handledare i klassrummet, så nu får man ju uppbackning. Det får man ju inte som vikarie. Det är annorlunda. Eftersom handledaren alltid är med och antecknar allt varje lektion, så visste den att jag gått igenom varje moment noggrant och tydligt. Jag ljög alltså inte. Suckar.

Jag är ganska svår att rubba, jag är ju trots allt mer än 23-26 år äldre än de flesta eleverna. Jag kan inte reagera. Jag kan ju vara deras förälder. De är bara barn.

Det var första veckan de testade mig. De har inte gjort det tidigare. Det knasiga är att samma elever är utmärkta på mina andra lektioner med en annan handledare. Hmmm… beror det på ämnet??? Ämnena skiljer åt.

Published by: humane living

I am a driver, not just a bystander. I don't want and I don't take passangers. You may read as a reader and let your role be as a reader and commenter. No more than that. My art stays here, with me, don't copy, don't quote, don't reblog, I claim all my copyright rights according to Swedish law according to Upphovsrättslagen, so look and listen for free here on my property only, thanks. You accept the terms if you visit this site. This is my cyberspace and you are the visitor. Have a nice experience. I react, when seeing, through the democratic power of the word. Use none violent actions to change the world.

Categories Thoughts, WorkTags, , , , ,