Pensionåldern höjs, kanske dags att inte ge staten pengar för pension längre?

Jag vill få mina pensionspengar i handen, direkt. Så kan jag välja hur jag vill spara och finansiera min ålderdom. Låt oss var och en ta hand om vår egen pension, utan en massa krav på bundna pengar. Låt oss var och en få våra egna pensionspengar på kontot. Det är ju hög risk att pensionen skjuts på framtiden… jag läser tidningsrubriker att pensionsåldern ska höjas. Om så är fallet så känner jag mig lurad. Kanske bättre att ta ledigt nu, mitt i livet? Kanske skulle vi själva disponera vår pension. Vi ska bara betala skatt till välfärden, kultur, skola, omsorg, vård, kommunala färdmedel och infrastruktur, pension kan vi skippa. Jag tror nämligen inte många kommer överleva en höjd pensionsålder. En del ser pengarna förfalla till andra pensionärer när de dör, eftersom de inte uppnått pensionsåldern. Otacksamt att ha jobbat ett helt liv och inte få bli pensionär och njuta av livet gammal som man är.

Jag börjar tro att kanske ligger ökade kostnader för välfärden bakom vårt innestående hot om höjd pensionsålder i dagens Aftonbladet? De skriver i tidningen att ökad ålder ligger bakom, men jag vet inte om det enkom är det? Kanske är det så, att pensionspengarna inte rörs in i övriga budgeten? Får jag gå i pension? Det är frågan. Finns det någon pension kvar? Har staten stulit alla pengar? Vad har de gjort med mina pensionspengar?

Jag vill säkert få veta att mina pensionspengar inte finansierat flyktingkrisen. Är pensionspengarna öronmärkta? Om inte, utan priset för flyktingkrisen är att vi inte får gå i pension vid 65, utan senare, så vill jag inte vara med och betala. De säger att flyktingarna ska finansiera sig genom att de kommer i jobb och de blir arbetskraft, frågan är bara hur lång tid det tar… Och är det ordentligt planerat?

Jag tror många vill ha nuvarande pensionsåldrarna, även för lägsta pensionsuttaget. Jag vill ha garantier för att pensionspengarna inte används till annat än just pension. Jag vill få veta att flyktingarna inte kostar oss mer pengar än ursprungligen budgeterat. Om annan budget, så måste det vara finansierat, men inte med pensionspengarna. Jag vill ha garantier för att krisen inte påverkar och ger en höjd pensionsålder. Om de påstår att det inte är flyktingkrisen som kostar pengar, så vill jag veta vad som anses kosta mer och varför pensionen inte finansierar sig? Hur har kostnadsutvecklingen varit för pensionerna? Vad gör dem med våra pensionspengar? Vad gör dem med våra pengar? Vad skulle vara motivet till att vi inte kan gå i pension vid 65?

De som sköter pensionen i Sverige heter Pensionsmyndigheten.

För att veta mer om pensionssystemet i Sverige, surfa in på min länk: http://wp.me/p20dUt-aty

To know about Swedish pension system, surf into: http://wp.me/p20dUt-aty

Källa:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21611475.ab

www.pensionsmyndigheten.se

