Försäkringskassans säkerhetschef spionerar på journalistkällor

Jaha, mycket ska jag få läsa under min livstid. Idag fick jag i Expressen läsa att säkerhetschefenFörsäkringskassan försökt ta reda på vem som läckt information om oegentligheter inom Försäkringskassan. Alla statligt anställda i Sverige omfattas av meddelarskydd och har rätt att läcka oegentligheter till media om fel och brister i verksamheten. I det här fallet hade någon avslöjat att en chef på Försäkringskassan gett sin flickvän jobb och bra betalt. Fy fan. Jag tar inte jobb från vänner. Vilken dålig moral. Ska inte offentliga jobb utlysas i offentligheten? Jag skrev förresten om att en del jobb bara utannonseras för syns skull. Tjänsten tillsätts av någon tilltänkt i alla fall och när de inte kan göra det så händer det att de “drar in” tillsättningen. De hoppas tillika att du som var kompetent inte söker nästa gång de annonserar, så de kan anställa någon tilltänkt. I det här fallet verkar chefen velat ge sin flickvän jobb. Usch. Tvi. Inte undra på de utan kontakter har svårt att få jobb när de myglas så här bland statligt anställda. Fy. Om man vill välja sina anställda utifrån vänkretsen tycker jag ni får ha privata pengar och privata företag. I statliga företag ska alla ha möjlighet att få anställning på lika villkor. Den bäst lämpade ska få jobbet. Allt annat är korruption och mygel.

Källa:

http://www.expressen.se/nyheter/jk-atalar-for-brott-mot-efterforskningsforbud/

