Fattigdom existerar även i Sverige

Jag har suttit och läst om de fattiga Sverige. Om historier som berör. Historier som jag vet hur de känns. Jag vet hur det är att vara fattig, rik, medelinkomsttagare, låginkomsttagare, pank, beroende osv. Jag har nog varit i alla situationer.

Jag klarar mig rätt bra just nu. Lever inte på marginalen, men är inte rik. Jag är nog rikare än den som inte har några pengar alls. Jag har ju en vinst i mitt hus. Den gör mig helt skuldfri den dagen jag säljer. Jag får även pengar över. Tyvärr känner man inte av detta, du måste fortfarande ha inkomster varje månad.

Jag har trimmat mina utgifter, de är låga. Då behöver du inte en massa pengar för att överleva varje månad. Jag vet hur det är att gå mellan hög och låg inkomst. Jag vet hur det känns att ta ut 27 000 kr efter skatt i månaden. Jag vet hur det känns att tjäna över 400 000 kr per år. Jag vet hur det är att tjäna 200 000kr per år. Jag vet hur det är att leva på lånade pengar och tjäna 40 000 kr per år. Jag vet hur det känns. Jag har varit på alla stadier. Jag vet hur det går att leva på alla inkomsterna. Jag har gjort det.

Jag vet hur det är att ha ärvda kläder. Hur det känns att vända och vrida på pengarna. Jag har lärt mig, livet har lärt mig. Jag vet hur det är att vara pank och vilja saker. Därför betalade jag min väns resa till festen vi hade. Jag gav resepengar. Pengarna betyder inget för mig, det gör min vän. Jag gav bort pengarna för att uppleva min väns sällskap. Jag vet hur det är. Jag har själv varit pank. Jag vet hur det är.

Pengar hindrar människor från att förverkliga sina drömmar. Även mina. Det är en konstig värld vi lever i. Att pengar ska styra. Pengar har de rika, sällan de fattiga. Den fattiga måste vara mera uppfinningsrik, men det är svårt. Det kräver mod att våga lifta som tjejen jag plockade upp gjorde. Det kräver mod från min vän att säga att den är pank. Men min vän vet min ståndpunkt. Bättre säga som det är. Jag föredrar uppriktighet.

Jag har även skänkt pengar till personer i artiklar jag läst, för att jag kunnat hjälpa dem. Jag tycker det behövs fler som gör det. Inte låta det stanna vid en artikel, utan göra något verkligt. Att agera på riktigt. Om jag inte gör det, vem gör det?

Jag väljer dock mina strider och väljer ut de jag känner jag kan hjälpa. Jag tar inte med allt på bloggen, jag hjälper inte allt och alla. Det kan ingen. Jag gör det jag vill.

Inte bara pengar är att hjälpa, utan även att ge sin tid är att hjälpa. Jag ger min tid i den omfattning jag känner att jag kan. Vi har alla våra gränser, men varje liten bäck… bildar en hel å, sägs det. Så om du hjälper lite, jag likaså, till slut har alla fått lite hjälp.

Så har du fina kläder? Tröttnat på dem? Ge dem till en fattig svensk. De finns. Jag lovar.

