Bilförsäkringarna som blåser försäkringstagare

IF är ett av de bolag som har flera bilförsäkringar och de har även så kallade märkesförsäkringar, som sköts i IF:s regi.

Via en av deras märkesförsäkringar är det jättesvårt att en parkeringsskada godkänd. I princip verkar IF ha satt i system att inte godkänna parkeringsskador som just parkeringsskador. Du måste ha ett vittne när du parkerar bilen och ett vittne när du hämtar bilen. Du måste besikta bilen innan du går tillsammans med vittnet och besikta bilen när du kommer tillbaks tillsammans med vittnet, för att få en parkeringsskada godkänd. Helst ska du ta fotografier också, så du kan bevisa att skadan inte fanns där. Du förstår själv, du får inte åka bil ensam för att du ska få använda din försäkring för en parkeringsskada.

Det tråkiga är att den som kört på bilen eller skadat bilen kunde skrivit en lapp där den erkänner skadan och informerar om telefonnummer, personuppgifter och bilregistreringsnummer och då hade det inte kostat brottsoffret en enda krona. Dels får den skyldige bättre samvete och dels slipper brottsoffret kostnader. Det kostar 1000kr att ta på sig en skada. Det är ett brott att smita från en parkeringsskada eller skada på någon annans bil. Du kan bli påkommen om det finns vittnen eller om någon hittar din bil. Smitningar är ett brott. Det är bättre för dig, som är skyldig, att vara rak i ryggen och skriva en lapp och allra helst kontakta ägaren av bilen. Du får bättre karma och brottsoffret slipper lida.

Ovan scenario, som beskrevs, var när du inte vet vem som orsakat skadan och den som orsakat den smiter. Hade du inte vittne så får du ingen godkänd parkeringsskada. Du får pröjsa mer i självrisk, motsvarande att du kört en bilolycka med din egen bil eller själv orsakat skadan.

Även om du har vittnen till händelsen och personen som orsakat skadan vägrar erkänna det, så kommer de avslå det. Ringer du polisen i Sverige så säger det bara att era historier går isär och hjälper inte till. Polisen säger “Någon av er ljuger”. Det är så här det går till. Brottsoffret får ingen hjälp. Brottsoffret får betala vagnskada istället för parkeringsskada. Jag misstänker att premien kan gå upp när det räknas som vagnskada.

Jag tycker IF är världens sämsta försäkringsbolag. Jag är oerhört missnöjd med deras handläggning av vår bilförsäkring. Jag har nu bytt försäkringsbolag, men har tyvärr inte fått en skada reglerad ännu, då jag inte anser att jag ska betala vagnskada för en parkeringsskada. Jag är oerhört missnöjd med den misstro jag också möttes av hos både Verkstad nr 2 och Verkstad nr 1 när jag förklarade hur bilen såg ut efteråt. Jag tycker skadan ser ut som en typisk parkeringsskada, en buckla med repa på en dörr. Inget märkvärdigt, men jag möttes vid besiktningen av skadan hos båda bolagen med en skepticism. Jag hade den andra bilens färg på hela dörren där den slagit upp. På ett ställe fanns en buckla med en repa i färgen. Jag tvättade bilen och vaxade för att se om jag kunde bara ta bort bucklan. Det går inte, eftersom det fanns repa i lacken också. Jag beslutade mig för att besikta bilen och åtgärda det via mitt försäkringsbolag. När jag väl besiktade bilen på Verkstad 1 möttes jag en hiskligt dålig attityd på Skadeverkstaden med en slags misstro till att min beskrivning av att jag hade färg på bilen inte stämde. Han använde uttryck som “vad konstigt…” osv.

När ett par månader hade gått och IF meddelade mig, efter kontakt, att de inte fått in besiktningen så tog jag kontakt med Verkstad 1. De gick inte att nå besiktningsmannen via telefon, så jag lämnade ett meddelande. De försökte ringa mig och jag kunde inte ringa dem. Jag fick inte tag på dem när jag ringde ett par gånger.

Under tiden som IF funderade och funderade och fortfarande sa att Verkstad nr 1 inte skickat in några papper, så hann en granne köra sönder ytterligare en del på bilen, som tur är skrev den en skaderapport och gav till oss. Vi var nu tvungna att boka en ny besiktning hos Verkstad nr 2 och passade på att få den gamla skadan besiktad. Åkte dit, besiktade bilen. Fick beslut från IF att de inte godkände parkeringsskada. Ja, så blev det. Skada nummer två var som tur var hos ett nytt försäkringsbolag och det var inga problem med den skadan. Däremot IF, usch, använd inte dem. Tror också att Verkstad 1 påverkat beslutet. Tror de inte på kunden, ja så antar jag väl att IF inte heller gör det. Hur det ligger till i det förhållandet vet jag inte, men jag antar det kan vara något sådant. Känns som jag ville ha en oberoende person som besiktade bilen. Jag känner mig kriminaliserad som kund. Jag som brottsoffer ska väl inte tvingas få betala för vagnskada när det är en parkeringsskada, men tydligen har försäkringsbolaget IF satt detta i system.

Jag har aldrig tidigare haft sådana problem med andra försäkringsbolag. Inga skador på flera år och när vi väl får några inom loppet av ett år, ja då är de knepiga från dag ett. Med detta i historiken kan jag inte med gott samvete någonsin rekommendera IF som försäkringsbolag.

