Intervjufrågor du inte får ställa som arbetsgivare

Ibland undrar jag hur det står till hos arbetsgivare som ska rekrytera. Ibland har de anlitat en rekryteringsfirma och ibland står de själva för rekryteringen och intervjuerna. Allt för ofta har jag mött klumpiga arbetsgivare som ställer dumma frågor, frågor som de egentligen faktiskt inte får ställa.

Jag har känt mig oerhört diskriminerad många gånger på intervju. Nu när vi äntligen har barn så får man en hel drös med nya diskriminerande frågor och “utsållning” vid urvalsarbetet. Du är helt enkelt ett “hot” för produktiviteten på arbetsplatsen, du kan ju vara hemma för VAB (vård av sjukt barn).

Intervjuare, copyright livingforum.wordpress.com
Intervjuare, copyright livingforum.wordpress.com

Jag fick faktiskt frågan om vem av oss som tar VAB. Ingen sa jag. Jo, men alla barn blir sjuka sa dem igen. Då hade ingen av oss tagit VAB så jag sa att vårt barn inte varit hemma från förskolan någon gång. Jag tror det berodde på riktigt bra skydd, ett bättre immunförsvar helt enkelt. Vad förväntade dem sig att jag skulle svara? Jag sa att min partner skulle ta VAB om vi nu skulle ha VAB. Suckar. Eftersom ingen av oss tagit VAB hittills så vet jag inte vem som skulle ta VAB. Om ungen är så sjuk att den inte kan gå på förskolan, då är den ju allvarligt sjuk. Det kändes som det inte gick att ta VAB när arbetsgivaren ställde frågan. Jag skulle inte låta barnet vara hemma för att den är lite snorig. Dagisets policy är att barn med feber inte får komma och såklart inte heller de med röda hund, påssjuka och andra smittsamma barnsjukdomar. Alla jobb måste tillåta VAB.

Jag rekommenderar alla föräldrar att tvätta ungarna vid hemkomst, även byta kläder. Vi har dagiskläder och hemmakläder, både vad gäller utekläderna och innekläderna, till och med olika skor. Vi tvättar händerna innan vi äter, efter toalettbesök osv. Vi håller hårt på hygien. Jag tror det också bidrar till mindre sjukdom.

Vissa sjukdomar gör dig deckad, men inte sjutton är jag hemma för en förkylning. Det har jag inte råd med. Men det är klart har jag 40 graders feber och frossa… ja då stannar jag väl hemma. Betyder frågor om VAB, samma som sjukpenning? Samma tröskel som gäller väl för mig som för barn? Dessa trösklar passeras inte så ofta i livet.Det har väl hänt inom måttet av fingrarna på en hand för de flesta i min ålder, men mer än så är det inte. Det finns statistik på SCB du kan se. De flesta var väl mest sjuka under barn- och skolgång? En del går superfriska genom hela livet på fysiska planet. Lyckystar kan vi väl kalla dem.

Så vem tar VAB? Hur vet man det? Det beslutet jag tjänar mest på avgör. Det kan ni vara rätt så säkra på. Ekonomin får bestämma.

Du som arbetsgivare ska inte ställa den frågan. Det är diskriminering av småbarnsföräldrar. Den är helt enkelt inte lämplig och misstänker att den är på gränsen till olaglig att ställa.

