Jag undrar hur mycket skit som finns i register om invånarna i Sverige

Jag är emot register. Jag är emot samordning av register. Jag tycker egentligen inte om några som helst register. Jag gillar inte register som lever för evigt i alla fall. Jag tycker att vi registrerar så mycket skit i Sverige att jag tycker det känns hemskt olyckligt. Integriteten har gått bet på statistiken på svenska befolkningen. Vi har socialregister, SÄPOregister, medlemsregister, journaler, bankregister, polisregister, trafikregister m flera. Du finns i så otroligt mycket register att det är patetiskt otäckt. Det är svårt att inte kunna bilda en profil på dig.

Om jag får tillgång till allt om dig, dina betyg från grundskolan, dina medicinska journaler, om du har körkort, om du fått böter, om du fått socialbidrag, hur mycket du har haft i lån och vad du har i lån, var du arbetat, hur mycket du tjänat, vilken utbildning du har osv. I princip så kan jag bilda mig en rätt så bra uppfattning om dig och vem du är. Jag tycker det är skit att någon egentligen ska ha sådan makt att den ska få veta allt om dig. Det är i mina ögon fel. Det är fel på varje plan. Det hela började egentligen för länge sedan. Kungarna och kyrkorna var de som började först. De skattskrev människor och registrerade födda, döda, döpta, gifta, inflyttade och utflyttade.

Sedan har det bara eskalerat. Folk förde bok förrut, men då var det inte tillgängligt på samma sätt som idag. Då var det manuellt i en riktig bok, numera är det i ettor och nollor i datorns värld. Informationen är nu tillgänglig för många fler och enklare att få tag på. Nu kan det enklare sammanställas. Det kunde de förr också, men det var lite jobb och lite resor som krävdes för det. Och allt registrerades inte. Idag känns det som allt registreras.

Jag skulle vilja veta vad som står om mig i alla register, men det är ju i princip svårt att få veta. En del information kanske censureras om dig, ex sådant som står om dig i din journal. Det är krångligt, du måste i princip veta vilka register du förekommer i för att få del av informationen. Jag tycker alla som har något om dig borde vara tvungna att informera dig om det. Jag tycker också du borde ha rätt att få allt raderat. Men jag tror inte det går…

Har du tänkt på hur mycket skit det skrivs om dig? Varje köp du gör med kortet ditt i butiken får din bank information om. I butiken registreras vilket köp du gjort. Banken vet bara vilket belopp du handlat för och i vilken butik vid vilket tillfälle. Banken vet dina vanor och med hjälp av datasystem kan en “robot” lära sig vad som är “normalt” beteende för dig. När du avviker från det beteendet kan banken få en varning. I ex online-spel-världen kontrolleras sådant varje dag. På det viset analyseras att det är verkliga människor som spelar och att det inte sker något fusk. Bankers system kan fungera likadant kan jag tänka mig, huruvida det gör det eller inte vet jag inte. Jag har aldrig jobbat med utveckling på bank, så jag kan inte svara på det. Jag vet dock hur korttransaktioner går till. Jag känner också till spelbranschen.

Nåväl, numera pågår ett arbete i Sverige att du som patient ska få tillgång till journal överallt. Själv tycker jag att “doktorn” bara skulle få låna din journal när du går till doktorn. Jag tycker att du skulle äga rätten till informationen om dig, det inkluderar dina röntgenplåtar, blodprover osv. På det viset skulle ingen kunna forska om dig utan att du gett informationen till dem. Idag kan dem det. Jag tycker också samma skulle gälla för banken, de skulle få “låna” informationen från dig, men inte få använda den till annat än att förse dig med informationen.
Arbetsgivare ska inte heller få registrera annat än ditt anställningskontrakt och din lön, men det är ju inte riktigt så. De har statistik på säkert mycket mer än så. Säkert skriver du namnet på en hel del saker du producerar. Jag tycker det är dåligt, jag tror på att sådant borde vara avpersonifierat. De borde inte få använda ditt namn. Det borde räcka med titeln. Så som det är idag lever kanske ditt namn på mängder av dokument även när du bytt tjänst eller företag. Försök städa bort alla elektroniska spår du lämnar. Ganska svårt, eller hur?

På ex ett bibliotek lagras alla data om vilka böcker du lånat genom åren. Tänk vilken rolig bild det kan ge av dig till den som ska analysera dig? Själv har jag fått låna många dumma böcker pga mina kurser på universitetet. Där finns även böcker jag aldrig valt om jag inte varit tvungen för kurspoängen.

I läkarjournalen registreras mycket konstigt, sedan finns andra register, ex räcker det att du ringt 1177 och knappat in ditt personnummer, så finns en logg om dig där för den där huvudvärken du hade i 3 dagar osv. När du sedan begär att få en försäkring begär många försäkringsbolag access till dina journaler. Du får lista dina läkare. Har du otur får du ingen försäkring eller högre premie.
Och i framtidens vision av Sverige finns det bara förmåner för eliten, de som kan köpa sig egna premier. Den som städar för 12 000kr/månad och ser till så eliten har fina fräscha och rena lokaler glöms gärna bort. Kanske knatar de omkring även hemma hos eliten, som drar nytta av ROT-avdraget. Du som sliter och inte har tillräcklig med ork på kvällen för att hjälpa dina barn med läxläsningen, och ännu mindre råd med att ge dina barn läxhjälp med RUT-avdraget… kan bara se hur elitens barn åter igen får fördelar. De har råd att köpa läxhjälpen de inte själva har tid eller ork att ge. Men det är ju den typen av politik som Alliansen bedriver i Sverige. Fler förmåner för de rika. De rika har de högsta ersättningarna i systemet, även om de ersättningarna är ganska löjligt låga också. Jag måste väl påstå att jag kanske tillhör den där eliten. Visst har jag haft RUT-avdrag. Visst har jag haft ROT-avdrag. Visst har jag akademisk examen. Visst tjänar jag mer än genomsnittet när jag väl arbetar. Men inte är jag någon elit för det. Jag har nämligen inte fast jobb. Jag är bara en backup. Haha. Jag var liksom den de tog in när deras egna inom eliten tar ledigt av olika orsaker. Men inte ens det gör dem längre. För visst är det så att jag som arbetarbarn och utlänning aldrig kommer att duga som en av dem. Dels har jag annat sätt att vara, dels har jag andra värderingar. Så nej, jag upplevs annorlunda och då är det helt okej och snacka skit om mig. Det ska alltid klagas på det ena och det andra. Jag undrar var utrymmet för olika finns i Sverige? Jag undrar var det finns?

Jag hör så mycket konstigt om dagarna att jag undrar vad det är för planet jag bor på. Jag tycker mycket människor har så konstiga åsikter. Jag undrar varför det ges så lite utrymme åt olikheter? Jag undrar varför det är så lite tolerans på det annorlunda? Jag undrar varför det ska vara så tråkigt och stelt hela tiden? Eller varför det ska vara så förbannat överdrivet istället? Jag undrar mycket. Men jag vet inte varför. Jag har inga svar. Jag bara kan undra.

Och en sak jag verkligen undrar över är alla dessa förbannade register. Varför finns dem? Jag undrar varför de lagras. Varför forskas det inom dessa? Varför? Vad är det dem vill egentligen? Jag vill inte mappas. Jag vill inte registreras. Jag vill äga rätten till min egen information. Ändå så registreras allt. Barnens DNA registreras. Inte ens den har ni längre rätt till. Kanske klonas de bästa ungarna i framtiden från PKU-registrets banker? Tur jag inte finns där, är för gammal. JIPPIE! Hurra. Sämre är det för alla födda från 1975 i Sverige.

Nej, ni. Om ni visste hur mycket staten vet om er så skulle ni bli mörkrädda. Visste ni att psykologer måste tala om för Polisen om de anser att ni är farliga? Det finns mycket ni inte vet, som jag vet. Jag bara säger, börja granska. Journalister, börja söka. Och ni ska se att det inte finns så mycket hemligheter. Eller?? Varför tror ni allt ska registreras? Varför detta vansinniga registreringsbehov i vår tid? Varför? Till vilken nytta?

Radera allt.

Published by: humane living

I am a driver, not just a bystander. I don't want and I don't take passangers. You may read as a reader and let your role be as a reader and commenter. No more than that. My art stays here, with me, don't copy, don't quote, don't reblog, I claim all my copyright rights according to Swedish law according to Upphovsrättslagen, so look and listen for free here on my property only, thanks. You accept the terms if you visit this site. This is my cyberspace and you are the visitor. Have a nice experience. I react, when seeing, through the democratic power of the word. Use none violent actions to change the world.

Categories PoliticsTags, , , , , , , , , , , , , , , , ,